Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Jaworzyna Śląska : niem. Königszelt

gmina : Jaworzyna Śląska

powiat : świdnicki

województwo : dolnośląskie

(50.912301, 16.426922)


Do małej parowozowni zajrzeliśmy pierwszy raz w listopadzie 2012 roku. Mimo, że obiektem, który nas wtedy interesował była tamtejsza wieża wodna, wykonaliśmy również dokumentację fotograficzną parowozowni i obrotnicy. Później niestety zapomnieliśmy o jej istnieniu. Nie zapomniało jednak Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Jaworzyny Śląskiej, które na bieżąco monitoruje, co dzieje się w świecie kolei. To oni przeglądając informacje o przetargach PKP S.A., trafili na informację, że w jednym z nich dotyczącym sprzedaży złomu pochodzącego z likwidacji nieczynnych torów, budowli i urządzeń kolejowych oraz z likwidacji środków trwałych zlokalizowanych na terenie działania PKP S.A. Oddziałów Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu, pod pozycją nr 273, znajduje się zabytkowa obrotnica wagonowa, która mieści się na terenie stacji Jaworzyna Śląska. Natychmiastowa reakcja członków stowarzyszenia, powiadomienie służb konserwatorskich i władz miasta spowodowały, że pozycja nr 273 została w rezultacie wykreślona z przetargu.

Władze PKP zgodziły się także na przekazanie zabytkowego obiektu gminie Jaworzyna Śląska, a ta dalej na zagospodarowanie obiektu przez wspomniane wyżej stowarzyszenie. W rezultacie można powiedzieć, że kolejny obiekt o dużej wartości historycznej został uratowany.

W dniu 28 listopada 2015 roku, z inicjatywy SMKJŚ, zorganizowano akcję porządkowania obrotnicy, która docelowo ma powrócić do pełnej sprawności technicznej. Jeśli to już nastąpi, wyeksponowany zostanie na niej jeden z zabytkowych wagonów, które stowarzyszenie ratując od zniszczenia również posiada. Zapraszamy zatem, do obejrzenia zdjęć z akcji porządkowania obrotnicy w Jaworzynie Śląskiej.


Tabliczka producenta z datą produkcji urządzenia  H. Prollius, Goerlitz 1897

 

Wygląd przed rozpoczęciem prac - dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

dokumentacja przedwykonawcza

 

Zanim pokażemy efekty pracy, mała prezentacja uczestników (foto : Ł. Romaniecki, SMK)

 

Pierwsze efekty użycia szpadla

 

Pierwsze efekty użycia szpadla

 

Sporo samosiejek było do wycięcia, w związku z czym w ruch poszła piła łańcuchowa.

 

Wszystkie gałęzie zostały pocięte, połamane i spalone





Coraz więcej efektów naszej pracy






 

Tory z huty HV (jaka to?) z 1920 roku

 

Co miało spłonąć spłonęło, co miało trafić do kontenera już prawie w całości tam jest

 

Szef w akcji

 

Ostatnie śmieci

 

Widok na stacje w Jaworzynie Śląskiej z obrotnicy przy małej parowozowni

 

Jedno z kół - dużo smaru będzie trzeba

 

Widok na tor na platformie z kabiny

 

Przekładnia w kabinie dobudowana znacznie później, kiedy? Nie wiemy. Zmieniła ona sposób obracania platformy z popychania dyszla na korbowy

 

Efekt pracy robi wrażenie

 

Efekt pracy robi wrażenie

 

Efekt pracy robi wrażenie

 

Efekt pracy robi wrażenie

 

Efekt pracy robi wrażenie

 

Efekt pracy robi wrażenie

 

Czyściutko

 

Elementy rozjazdów

 

Rozjazdy

 

Jeden z rygli po wstępnym oczyszczeniu

 

Tor i mechanizm zębaty obrotnicy po wstępnym oczyszczeniu

 

W bliskim sąsiedztwie obrotnicy znajduje się wieża wodna, jedna z dwóch w Jaworzynie Śląskiej


 

Tyle się wewnątrz przez lata uzbierało



 

Pierwotny system napędowy - długi dyszel włożony w specjalne podpory pozwalał ręcznie (nie wiem w ile osób) obracać platformą

 

Pierwotny system napędowy - pierwszy pierścień niestety jest uszkodzony

 

Widok na efekty po skończonej pracy

 

Widok na efekty po skończonej pracy

 

Widok na efekty po skończonej pracy


 


 

Fotografował i przygotował : Matthias