Jaworzyna Śląska : niem. Königszelt
gmina : Jaworzyna Śląska
powiat : świdnicki
województwo : dolnośląskie
(50.912301, 16.426922)
Do małej parowozowni zajrzeliśmy pierwszy raz w listopadzie 2012 roku. Mimo, że obiektem, który nas wtedy interesował była tamtejsza wieża wodna, wykonaliśmy również dokumentację fotograficzną parowozowni i obrotnicy. Później niestety zapomnieliśmy o jej istnieniu. Nie zapomniało jednak Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Jaworzyny Śląskiej, które na bieżąco monitoruje, co dzieje się w świecie kolei. To oni przeglądając informacje o przetargach PKP S.A., trafili na informację, że w jednym z nich dotyczącym sprzedaży złomu pochodzącego z likwidacji nieczynnych torów, budowli i urządzeń kolejowych oraz z likwidacji środków trwałych zlokalizowanych na terenie działania PKP S.A. Oddziałów Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu, pod pozycją nr 273, znajduje się zabytkowa obrotnica wagonowa, która mieści się na terenie stacji Jaworzyna Śląska. Natychmiastowa reakcja członków stowarzyszenia, powiadomienie służb konserwatorskich i władz miasta spowodowały, że pozycja nr 273 została w rezultacie wykreślona z przetargu.
Władze PKP zgodziły się także na przekazanie zabytkowego obiektu gminie Jaworzyna Śląska, a ta dalej na zagospodarowanie obiektu przez wspomniane wyżej stowarzyszenie. W rezultacie można powiedzieć, że kolejny obiekt o dużej wartości historycznej został uratowany.
W dniu 28 listopada 2015 roku, z inicjatywy SMKJŚ, zorganizowano akcję porządkowania obrotnicy, która docelowo ma powrócić do pełnej sprawności technicznej. Jeśli to już nastąpi, wyeksponowany zostanie na niej jeden z zabytkowych wagonów, które stowarzyszenie ratując od zniszczenia również posiada. Zapraszamy zatem, do obejrzenia zdjęć z akcji porządkowania obrotnicy w Jaworzynie Śląskiej.
Tabliczka producenta z datą produkcji urządzenia H. Prollius, Goerlitz 1897
Wygląd przed rozpoczęciem prac - dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
dokumentacja przedwykonawcza
Zanim pokażemy efekty pracy, mała prezentacja uczestników (foto : Ł. Romaniecki, SMK)
Pierwsze efekty użycia szpadla
Pierwsze efekty użycia szpadla
Sporo samosiejek było do wycięcia, w związku z czym w ruch poszła piła łańcuchowa.
Wszystkie gałęzie zostały pocięte, połamane i spalone
Coraz więcej efektów naszej pracy
Tory z huty HV (jaka to?) z 1920 roku
Co miało spłonąć spłonęło, co miało trafić do kontenera już prawie w całości tam jest
Szef w akcji
Ostatnie śmieci
Widok na stacje w Jaworzynie Śląskiej z obrotnicy przy małej parowozowni
Jedno z kół - dużo smaru będzie trzeba
Widok na tor na platformie z kabiny
Przekładnia w kabinie dobudowana znacznie później, kiedy? Nie wiemy. Zmieniła ona sposób obracania platformy z popychania dyszla na korbowy
Efekt pracy robi wrażenie
Efekt pracy robi wrażenie
Efekt pracy robi wrażenie
Efekt pracy robi wrażenie
Efekt pracy robi wrażenie
Efekt pracy robi wrażenie
Czyściutko
Elementy rozjazdów
Rozjazdy
Jeden z rygli po wstępnym oczyszczeniu
Tor i mechanizm zębaty obrotnicy po wstępnym oczyszczeniu
W bliskim sąsiedztwie obrotnicy znajduje się wieża wodna, jedna z dwóch w Jaworzynie Śląskiej
Tyle się wewnątrz przez lata uzbierało
Pierwotny system napędowy - długi dyszel włożony w specjalne podpory pozwalał ręcznie (nie wiem w ile osób) obracać platformą
Pierwotny system napędowy - pierwszy pierścień niestety jest uszkodzony
Widok na efekty po skończonej pracy
Widok na efekty po skończonej pracy
Widok na efekty po skończonej pracy
Fotografował i przygotował : Matthias