Czasem przydarzą się nam takie zbiegi okoliczności, że trudno uwierzyć. Otóż, jadąc do Muzeum Motoryzacji Topacz w Ślęzy pod Wrocławiem (pisaliśmy o wizycie w muzeum TUTAJ), rozmawialiśmy oczywiście o zabytkowych autach, łącznie z tymi, które wyprodukowano w krajach bloku wschodniego (socjalistycznych). Nagle, mijając Tyniec Mały, na przycmentarnym parkingu spotykamy cud niemieckiej motoryzacji, tej wschodnioniemieckiej oczywiście : IFA Wartburg 353W produkowany w latach 1975 - 1982. Niestety, nie spotkaliśmy właściciela aby potwierdzić dokładnie rocznik...

IFA Wartburg 353W


Wartburg to rodzina samochodów osobowych produkowanych w latach 1955–1991 przez fabrykę VEB Automobilwerk Eisenach w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD). Po II wojnie światowej, w wyniku podziału Niemiec, koncern BMW utracił swoją główną wytwórnię samochodów w Eisenach – znalazła się ona na terenie wschodnich landów. Początkowo kontynuowano produkcję przedwojennych aut BMW pod marką EMW, potem przemianowano je na IFA.


Tabliczka na masce samochodu z napisem : Automobilwerk Eisenach, oraz pod spodem VEB


Wartburg 353 wyprodukowano w 1966 roku jako następcę modelu "312". Przez pierwsze lata produkcji model nazywany był przez wytwórnie w NRD jako "Der neue 1000", oznaczenie 353 zaczęto stosować dopiero po jakimś czasie. Elementy podwozia w stosunku do Wartburga 312 zostały niezmienione, nowością było kanciaste nadwozie, zaprojektowane zgodnie z panującymi wówczas trendami przez Claussa Dietela. Pomimo zwiększonej przestrzeni pasażerskiej, cechowało się mniejszymi niż u poprzednika wymiarami zewnętrznymi (jedynie szerokość była większa). Do napędu użyto znanego z poprzednika dwusuwowego silnika o mocy maksymalnej 45 KM, pozwalał on na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 130 km/h, przy średnim zużyciu paliwa 8-9,5 l / 100 km. W przednim rzędzie zastosowano dzielone fotele z możliwością regulacji kąta pochylenia oparcia, w wersji de Luxe można było je składać zupełnie, tworząc dwa miejsca do spania. Użyto okrągłego koła kierownicy, deska rozdzielcza lakierowana w kolorze nadwozia od 1968 była obijana czarną wykładziną. Podobnie jak w przypadku wcześniejszego modelu 312, 353 też doczekał się różnych odmian nadwoziowych, choć ich liczba była znacznie skromniejsza – poza sedanem były to : kombi – Tourist i praktyczny pick-up – Trans. W roku 1969 podniesiono moc silnika z 45 do 50 KM.


Widok od przodu, maska, atrapa (grill), oraz przednie reflektory


Widok z tyłu


IFA Wartburg 353W


Wersję 353W wprowadzono w roku 1975. Zawierała ona szereg udoskonaleń : nową zaokrągloną tablicę rozdzielczą i łamaną kolumnę kierownicy, pasy bezpieczeństwa na fotelach przednich i uchwyty dla pasów na tylnej kanapie, dwuobwodowy układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi na przedniej osi oraz ulepszonym korektorem siły hamowania na osi tylnej, wzmocnione zamki drzwi, a także prądnicę prądu zmiennego. Kolejne zmiany miały miejsce w 1982, wprowadzono matowoczarny wlot powietrza, obwódki reflektorów i zderzaki (w miejsce chromowanych), zastosowano inny gaźnik, zmodyfikowane hamulce bębnowe z tyłu oraz reflektory przednie typu H4. W 1984 wprowadzono ekonomizer oraz zegar wskazujący temperaturę płynu chłodzącego, stan paliwa oraz aktualną ekonomię jazdy.

Produkcję Wartburga 353 zakończono w 1989 roku. Następnym modelem produkowanym w Eisenach, który zna większość z nas to Wartburg 1.3


Sylwetka Wartburga 353W widziana z boku




Fotografował i przygotował : Matthias