Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej udowodniło niejednokrotnie, że traktują swoje sprawy bardzo poważnie. Skutkuje to spektakularnymi akcjami przeprowadzanymi przez stowarzyszenie. Raz jest to walka z molochem jakim jest PKP o ratowanie zabytkowego taboru kolejowego przeznaczonego do złomowania, innym razem przejęcie zabytkowego wagonu zapomnianego w podwałbrzyskim ogrodzie działkowym. Oczywiście za każdym razem z sukcesami. Przez cały czas swojej działalności skupują także lokomotywy. Ostatnim nabytkiem Stowarzyszenia Miłośników Kolei z Jaworzyny Śląskiej jest dwuczłonowy autobus szynowy Kolzam SPA-66 (seria SN81 z numerem 004). Typ ten eksploatowany był przez Przewozy Regionalne, wcześniej Polskie Koleje Państwowe, a produkowany w latach 1988–1990 przez Kolzam Racibórz. Jego eksploatację zakończono w 2015 roku. Pojazd ten został zbudowany na podstawie drezyny inspekcyjnej WOA-29, co spowodowało ograniczenia konstrukcyjne (np. brak toalet lub przejść międzywagonowych), które pojawiły się dopiero podczas modernizacji. Doświadczenia zdobyte podczas budowy i eksploatacji pomogły w budowie kolejnych pojazdów tego typu, szczególnie w SA104 – wersji rozwojowej SN81.


SN81-004 na bocznicy stacji Jaworzyna Śląska


SN81-004 (dziś juz włsaność SMKJŚ) i SN81-006 miały podobny do siebie przebieg służby. Od początku jeździły na Podlasiu, najpierw w lokomotywowni Czeremcha, później Białystok. Ich zmiany przydziału, oprócz krótkiej delegacji SN81-004 do Opola w 2005 roku, były związane wyłącznie ze zmianą struktur właściciela. W SN81-004 doszło do zmiany oznaczeń członów, jednakże był to zabieg czysto formalny. W grudniu 2012 SN81-006 został przydzielony do Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych do obsługi linii Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. 12 stycznia 2013 ze względu na liczne awarie SN81-006 dodatkowo do bazy ŁZPR przeniesiono SN81-004. 2 września SN81-006 uderzył w samochód ciężarowy, co w połączeniu z awaryjnym wyłączeniem SN81-004 spowodowało konieczność wprowadzenia autobusów zastępczych na trasie Tomaszów – Opoczno. Uszkodzenia SN81-006 okazały się na tyle poważne, że pojazd przeznaczono do kasacji. W grudniu 2013 SN81 zostały ostatecznie zastąpione przez nowe SA135 zakupione przez Przewozy Regionalne. W lipcu 2015 SN81-004 i 006 zostały wystawione na sprzedaż. Pierwszy z nich w wyniku postępowania przetargowego został nabyty właśnie przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej.


Widok  SN81-004 z boku - całkiem fajny


Najlepszą informacją jest fakt, że ten autobus szynowy jest praktycznie gotowy do przejazdów nie tylko po torowisku bocznicy Cukrowni Pastuchów. Oczywiście wcześniej pojazd będzie musiał przejść szereg remontów, ale znając ludzi ze stowarzyszanie, możemy być pewni, że wkrótce zobaczymy ten szynobus podczas turystycznych wypadów po Dolnym Śląsku, czego już nie możemy się doczekać. Tymczasem zapraszamy do obejrzenia kilku fotografii wykonanych tuz po sprowadzeniu autobusu szynowego do Jaworzyny Sląskiej.








Wnętrza










Jest nawet toaleta




Inny nabytek SMKJŚ - lokomotywa spalinowa SM30



Wkrótce odbędziemy inspekcję sprzętu zgromadzonego przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Jaworzyny Śląskiej, co na pewno opublikujemy na naszej stronie...


 


 

Fotografował i przygotował : Matthias