Świdnica : niem. Schweidnitz

gmina : Świdnica

powiat : świdnicki

województwo : dolnośląskie

(50.846519, 16.476516)

 

Niewątpliwie podczas zwiedzania stacji wzmacniakowej (tzw. amplifikatorni) w Świdnicy, niekwestionowaną atrakcją jest zestaw prądotwórczy z 1939 roku zawierający dwa generatory, silnik wysokoprężny. Na wstępie należy wyjaśnić sobie w skrócie co to w ogóle jest agregat prądotwórczy (generator prądotwórczy). Otóż jest to urządzenie elektroenergetyczne stanowiące samodzielne źródło prądu składające się z prądnicy synchronicznej, silnika spalinowego, rozdzielnicy elektrycznej oraz szeregu urządzeń kontrolno-pomiarowych i pomocniczych. Agregaty są więc autonomicznymi zespołami do wytwarzania energii elektrycznej. Agregaty prądotwórcze mają zastosowanie w dwóch dziedzinach :

- w zastosowaniu podstawowym służą do wytwarzania energii elektrycznej dla różnych potrzeb (siła napędowa, światło, ogrzewanie itd.) na tym obszarze, gdzie nie ma żadnych innych źródeł.

- w zastosowaniu pomocniczym są wtedy stosowane, gdy normalna sieć rozdzielcza jest przerwana i z tego powodu mogą powstać szkody materialne albo finansowe, lub przy przeciążeniach sieci.

W tajnym schronie telekomunikacyjnym w Świdnicy ma miejsce drugie zastosowanie, gdyż stacja znajduje się w mieście i jest podłączona do sieci energetycznej, jednak ze względu na strategiczny rodzaj działalności nie mogła sobie pozwolić na jakiekolwiek przerwy w dostawie prądu.


Zespół prądotwórczy w świdnickiej stacji wzmacniakowej : dwie prądnice (generatory), oraz silnik wysokoprężny


Budowa zespołów prądotwórczych :

- silnik wysokoprężny (diesel) lub benzynowy z rozruchem ręcznym lub elektrycznym ; w Świdnicy zastosowano silnik wysokoprężny, chłodzony cieczą marki KHD Klöckner-Humboldt-Deutz AG, 6 cylindrowy, o pojemności 6128 ccm, o mocy 115 KM / 85 kW, moment obrotowy 348 Nm przy 1600 obr/min

- prądnica synchroniczna samowzbudna (może być wyposażona w stabilizację napięcia AVR) ; tutaj są dwa generatory Garbe Lahmeyer & Co. AG, pierwszy - typ FA 750/80 D, 400 V, 180 A, 125 kVA, n = 750 obr / min, oraz oraz drugi - typ G35A, 65V, 35A, n=750 obr / min

- metalowa rama wraz z amortyzatorami metalowo-gumowymi; tutaj całość zamontowana jest na specjalnie skonstruowanej platformie na sprężynach, aby drgania z silnika nie przenosiły się na konstrukcję budynku

- akumulatory z osprzętem (jeżeli występuje); tutaj, poza akumulatorami wymaganymi do elektrycznego rozruchu silnika, znajduje się osobna akumulatorownia, która w razie przerwy dostawy prądu przejmuje zasilanie urządzeń stacji do czasu uruchomienia silnika spalinowego.

- zbiornik paliwa; w osobnym pomieszczeniu znajdują się dwa potężne zbiorniki o łącznej pojemności ok. 5 tys. litrów

- przyłącza z gniazdami;

- tłumik spalin; silnik znajduje się w pomieszczeniu pod ziemią, skąd system odprowadzania spalin bezgłośnie wydala spaliny na zewnątrz

- obudowa wyciszona.


Zestaw prądotwórczy : A - mały generator, B - duży generator, C - silnik spalinowy


Tabliczka znamionowa małego generatora


Tabliczka znamionowa dużego generatora



Ogólny widok zestawu prądotwórczego w świdnickiej amplifikatorni


Ogólny widok silnika


Tabliczka znamionowa na silniku


Niestety podczas dni otwartych, w trakcie których my zwiedzaliśmy oficjalnie amplifikatornię w Świdnicy, nie udało nam się zobaczyć rozruchu i usłyszeć pracy silnika. Teoretycznie jednak w pewnym stopniu jesteśmy przygotowani, bo dotarliśmy do instrukcji uruchamiania silnika przeznaczonej dla pracowników stacji.





I n s t r u k c j a

uruchamiania i pracy agregatu


I. Przy zaniku napięcia w sieci energetycznej


1. Sprawdzić poziom oleju w górnym zbiorniku (obok manometru). W razie potrzeby uzupełnić olej do wartości nominalnej

2. Sprawdzić poziom wody w zbiorniku chłodnicy. W razie potrzeby uzupełnić do wartości maksymalnej.

3. Sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku.

4. Włączyć dopływ paliwa - przełącznik w pozycji "Betrieb"

5. Włączyć świece żarowe

6. Po osiągnieciu przez świece odpowiedniej temperatury - świeca kontrolna ma kolor ciemno czerwony - nacisnąć i przytrzymać przycisk rozruchowy

7. W ciągu max. 10 sek. silnik powinien uzyskać odpowiednie obroty i rozpocząć pracę

8. Po uruchomieniu silnika niezwłocznie wyłączyć świece żarowe.

9. W siłowni przełącznik woltomierza przełączyć w pozycję "agregat", przełącznik rodzaju pracy powinien być w pozycji "automatyczna regulacja napięcia".

10. Skontrolować obecność i wartość napięcia na wszystkich fazach.

11. Po skontrolowaniu napięcia i stwierdzeniu, że jest właściwe, przełączyć przełącznik główny na zasilanie z agregatu.

12. Przełącznik sygnalizacji przełączyć w pozycję "kontrola powrotu sieci".

13. W czasie pracy agregatu co 15 min. :

- sprawdzić temperaturę wody i oleju. Przy wzroście temperatury wody powyżej 65 st.C włączyć chłodzenie. Zasuwę przepływu powietrza w chłodnicy regulować w zależności od temperatury zewnętrznej. Im wyższa temperatura zewnętrzna, tym bardziej musi być otwarta zasuwa. Chłodzenie wyłączyć po spadku temperatury wody do 60 st.C.


Uwaga! Chłodzenie włączać okresowo - silnik chłodnicy nie jest przystosowany do pracy ciągłej!

- sprawdzać ciśnienie oleju. Ciśnienie musi mieć wartość >1 At. w razie spadku ciśnienia - uzupełnić olej w zbiorniku (górnym)

- sprawdzać poziom wody w chłodnicy, w razie ubytku uzupełnić.


II. Po powrocie napięcia w sieci energetycznej

1. W siłowni przełącznik woltomierza przełączyć w pozycję "sieć"

2. Sprawdzić napięcie na wszystkich fazach.

3. Przy właściwym napięciu przełącznik główny przełączyć na zasilanie z sieci.

4. Przełącznik sygnalizacji przełączzyć w pozycję "kontrola sieci"

5. Wyłączyć agregat przełącznikiem dopływu paliwa, pozycja "Stop"

W razie trudności przy uruchamianiu agregatu lub jego niewłaściwej pracy powiadomić kierownika obiektu lub konserwatora siłowni.





Tyle informacji udało nam się zebrać jako laikom. Nie udało się potwierdzi, zastosowania wspomnianego wyżej typu silnika, lub generatorów w niemieckich łodziach podwodnych. Zachęcamy ludzi, którzy mają większe pojęcie o poprawianie lub uzupełnianie informacji tu zawartych. W tym celu wystarczy skontaktować się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie.


Jako, że stacja działała mniej więcej do 2004 roku, z czasem postanowiono zastąpić stary, ale wciąż sprawny generator prądu nowoczesnym systemem z silnikiem na gaz ziemny. Po likwidacji stacji zestaw zdemontowano i wywieziono ze świdnickiej stacji wzmacniakowej.


Jeśli chcesz zobaczyć jak pracuje bardzo podobny silnik włącz poniższy filmik :


Jeśli z jakiegoś powodu film nie odpala, kliknij TUTAJ





Przygotował : Matthias