Dodge WC54
(gratka dla miłośników historii i hit dla rekonstruktorów)
Zapewne zniknie tak nagle jak się pojawiła. Mowa o średniej ciężarówce wojskowej Dodge WC54 z 1942 roku, która stoi na placu przy Stacji Kontroli Pojazdów (tuż za stacją benzynową) w Żarowie. Teraz jest to pick-up, ale pierwotnie auto pełniło funkcję karetki. Zapewniam, że warto obejrzeć to auto nawet, gdy zabytki motoryzacji lub relikty wojny nie za bardzo Cię interesują.
Ten egzemplarz, jak widać na zdjęciach, wystawiony jest na sprzedaż. Właściciel ustalił cenę wywoławczą na 28,9 tysiecy złotych. Auto wyposażone jest w silnik benzynowy, 6-cio cylindrowy o pojemności 3769cm3, manualną skrzynię biegów (4-biegową) z reduktorem. Dodatkowym wyposażeniem jest sprawna wyciągarka. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC) wynosi 3380kg, dzięki czemu można nim jeździć z prawem jazdy kategorii B.
Nie przejechałem sie tym zabytkiem, ale właściciel zademonstrował mi jak pracuje silnik, odpalając go. Mimo kilkudniowego postoju pod chmurką, w niskich ostatnio temperaturach, silnik odpalił bez większych problemów.
przerobiona na pick-up karetka
szyba i ściana tylna kabiny nie są oryginalne
tabliczka niestety nie jest od tego auta...
Według obecnego właściciela, pojazd sprowadzony jest z Holandii, dokąd dotarł po lądowaniu w Normandii.
Trochę historii Dodge'a WC54
Podczas II wojny światowej Armia Stanów Zjednoczonych korzystała z trzech standardowych karetek z serii Dodge WC. Seria WC produkowana jako pojazdy wojskowe dla szerokiego zastosowania była następstwem niezwykle udanej ciężarówki Dodge "Power Wagon". Tuż po wybuchu wojny, w użyciu Armii Amerykańskiej był Dodge WC27 (praktycznie nie do odróżnienia od wcześniejszych WC9 lub WC18, które wciąż były w eksploatacji). Produkcja zmodernizowanej ciężarówki WC54 rozpoczęła się w 1942 roku. W 1945 roku, wskutek różnych problemów i sugestii, rozpoczęto produkcję nowszego typu. Nowa, WC64 została oparta na ciężarówce WC54 ale zmieniono nadwozie. W latach 1942-1945 wyprodukowano ponad 19.000 ciężarówek WC54, które służyły na wszystkich frontach przez sprzymierzone narody. Auta te były bardzo cenione przez wszystkich użytkowników, przez co pozostały w służbie czynnej nawet do 1960 roku. Wszystkie modele linii WC były wytrzymałe, niezawodne, z napędem na wszystkie koła. Nie służyły wyłącznie jako karetki. Wozy nie były wyposażone w sprzęt medyczny, Służyły wyłącznie do transportu rannych z miejsca na miejsce.
Oczekujące na transport WC54, na placu przed fabryką w Detroid, rok 1942
lądowanie na plażach Normandii, czerwiec 1944
lądowanie na plażach Normandii, czerwiec 1944
DANE TECHNICZNE WC54
Silnik : Dodge T214, 6-cylindrowy o mocy przy 3200 obr 92bhp
Napęd : 4x4
Załoga : 2 osoby, pacjenci 4 osoby leżące, bądź 6 osób siedzących
Długość : 4,92 m
Szerokość : 1,98 m
Wysokość : 2,28 m
Waga : 2,7 t
Prędkość : 87 kilometrów na godzinę
Zasięg : 386 km na zbiorniku 130 litrów
fragment podręcznika (instrukcji obsługi) z danymi technicznymi cz.1
fragment podręcznika (instrukcji obsługi) z danymi technicznymi cz.2
opis oznaczeń karetki w czasie IIWŚ (kliknij foto i otwórz powiększone w nowym oknie)
wnętrze karetki w pojeździe rekonstrukcyjnym (w tym kilka przedmiotów nie z epoki)
zestaw 38 fotografii na stronie ww2db.com
Filmiki właściciela pojazdu (youtube):
http://www.youtube.com/watch?v=qTNAdSvfrRI
http://www.youtube.com/watch?v=ynvHfpzj8ts
fotografował i opracował : Matthias
źródła : dodgewc54.com, olive-drab.com, oraz ww2db.com (stare zdjęcia, historia pojazdu i dane techniczne)