Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Żarów : niem. Saarau

gmina : Żarów

powiat : świdnicki

województwo : dolnośląskie

(50.941415, 16.502238 i 50.941970, 16.504483)


Dziś tunele pod torami między ulicami Kwiatową i Mickiewicza nie istnieją. Albo bardziej precyzyjnie, jeden, ten pomiędzy Kwiatową a dawnym tzw. Wydziałem IV, należącym niegdyś do Szamotowni (dziś jest tam złomowisko), jest całkowicie zasypany. Wstawiono tylko rurę o średnicy ok. 30 cm w celu swobodnego przepływu wody Natomiast drugi (wiele osób tamtędy przez tory przechodzi, skracając sobie drogę z ul. Kwiatowej do Mickiewicza i Słowiańskiej), zasypany jest tylko częściowo, dzięki czemu udało się zrobić kilka zdjęć jego wnętrza. Tunele te nie służyły ludziom, były wykonane na użytek Szamotowni w celu przesyłania materiałów produkcyjnych pomiędzy Kopalnią Andrzej, Szamotownią i Wydziałem IV.


Mapka Żarowa ze wskazaniem obszaru na którym znajdowały się tunele (źródło : Google)


Mapka Żarowa, zbliżenie ulic Kwiatowej i Mickiewicza (za przejazdem w kierunku Mrowin) ze wskazaniem umiejscowienia obu tuneli. Po lewej miejsce gdzie do dziś wielu Żarowian skraca sobie drogę, po prawej znajdował się tunel komunikujący Szamotownię (byłe budynki zakładu widać na fotografii) z Wydziałem IV (dziś złomowisko) (źródło : Google)


Dziś mieszkają tu ludzie, dawniej (w/g naszego czytelnika Dawida) był to budynek stolarni Żarowskich Zakładów Materiałów Ogniotrwałych. To właśnie tuż przy nim znajdował się wlot tunelu prowadzącego do Wydziału IV

 


 

Stoimy tuz przy wspomnianym wyżej budynku, tu znajdował się jego wlot


Widok na miejsce gdzie był wlot tunelu, na nasypie widać tory, w tle dawny Wydział IV


Widok na miejsce gdzie był wlot tunelu, na nasypie widać tory, w tle dawny Wydział IV


Gdy przejdziemy przez nasyp kolejowy, po drugiej stronie znajduje się brama prowadząca do Wydziału IV przez tunel pod torami


Gdy przejdziemy przez nasyp kolejowy, po drugiej stronie znajduje się brama prowadząca do Wydziału IV przez tunel pod torami


Podczas zasypywania tunelu wstawiono rurę drenażową


Tylko tyle wiemy o tym miejscu. W czasach kiedy tunel funkcjonował, był tak zwyczajny, że dziś byli pracownicy są w stanie powiedzieć tylko tyle, że był. Prosimy więc, jeśli ktoś z Twojej rodziny pracował w transporcie w Szamotowni, bądź na Wydziale IV i może udzielić więcej informacji na temat tego tunelu, lub jeśli posiadasz fotografie z czasów gdy tunel funkcjonował, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie...


 


 

Drugi tunel może funkcjonować w pamięci mieszkańców żywiej, bowiem miejsce to od zawsze było skrótem pomiędzy ulicami Kwiatową a Mickiewicza. Na kwiatowej, wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych znajdowały się fundamenty, na których zamontowane były szyny kolejki wąskotorowej i wprost z zakładu prowadziły na teren kopalni


Widok na nasyp kolejowy od strony ul. Kwiatowej, wzdłuż widocznego żywopłotu (ogrodzenie ogródków działkowych) biegły niegdyś tory


Widok od strony ul. Mickiewicza, pomiędzy budynkiem nr 29 a ogrodzeniem terenu dzisiejszego złomowiska. Skracając sobie tędy drogę, trzeba przejść trzy torowiska, dwa obsługuja trasę Wrocław Wałbrzych i jeden to bocznica do dawnego Wydziału IV (znajduje się ok 1 metr niżej)


Mimo, że tunel jest zasypany, znaleźliśmy dziurę, gdzie dało się włożyć rękę z aparatem - z jakim efektem?


Najpierw miernym, ale po kilku klatkach okazało się, że można co nieco zobaczyć...








Udało się nam dotrzeć do dokumentów (Archiwum Państwowe), w których rozrysowany jest przekrój i podane wymiary powyższego tunelu. Doskonale widać przekrój całego nasypu kolejowego, prebieg trzech torowisk i obniżenie bocznicy kolejowej prowadzącej do Wydziału IV.


Kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć wielokrotnie powiększone


Przekrój całego nasypu kolejowego


Przekrój tunelu w jego wyższej części


Przekrój tunelu w jego niższej części


W 2013 roku, torowisko w miejscu gdzie były tunele było unowocześniane. W związku z pracami stara podsypka, podkłady kolejowe i tory, zastępowano nowymi. Podczas tych prac, i zdjęciu wszystkich możliwych warstw ujawniły się w miejscach tuneli ich "obudowy", ściślej ściany frontowej wlotu tunelu od strony ul. Kwiatowej






Jeśli ktoś posiada więcej informacji w tym temacie, inne dokumenty lub fotografie prosimy o kontakt z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie...



 

Przygotował : Matthias