Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

No i stało się! Nasz region można zaliczyć do nielicznych w kraju, gdzie będą planowo kursować lokomotywy parowe, a do wyjątkowych jeśli chodzi o całość składu (zabytkowe wagony). Akcja okupiona jest 10 latami przygotowań i starań poczynionych przez Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Ślaskiej. Dzięki tym staraniom i przy współpracy z Przewozami Regionalnymi od dnia 4 lipca 2015 roku uruchomione zostały weekendowe kursy zabytkowym taborem w skład którego wchodzi lokomotywa parowa TKt48/18 oraz dwa wagony CI28 z 1928 roku. Oczywiście nie mogło zabraknąć tam nas. Postanowiliśmy połączyć wyjazd do Świdnicy na giełdę staroci, z podróżą pociągiem na trasie Jaworzyna Śląska - Świdnica - Jaworzyna Śląska. Wprawdzie cena biletu może nieco powalać (24zł osoba dorosła w obie strony), zrozumieć należy jakie koszty zostały poniesione, aby przygotować taki skład do użytku cotygodniowego. Według Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Ślaskiej, w projekcie nie chodzi wyłącznie o przejażdżki zabytkowym taborem, ale o propagowanie historii i walorów turystycznych naszego regionu, dlatego wagony wyposażone są w nagłośnienie, dzięki czemu w trakcie jazdy konduktorzy opowiadać będą o historii Jaworzyny i Świdnicy. W zapowiedzi muzeum jest przedłużenie trasy do Dzierżoniowa, gdzie po przejęciu tamtejszej lokomotywowni powstaje filia muzeum.

Cóż, będziemy obserwować (kibicując) jak sprawy się rozwiną, a tymczasem zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z dzisiejszej przejażdżki pociągiem muzeum na trasie Jaworzyna Śląska - Świdnica - Jaworzyna Śląska.


Tu stacja Jaworzyna Śląska

 

 

Pociąg będzie kursował dwa razy dziennie, w każdą sobotę i niedzielę od 4 lipca do 13 września 2015 roku...

 

Rozkład jazdy :

gryf

Wyjazd z Jaworzyny Śląskiej - godz. 10.05 (podróż trwa 15 min), powrót ze stacji Świdnica Miasto godz.10.45

fryderyk

Wyjazd z Jaworzyny Śląskiej - godz.12.50 (podróż trwa 15 min), powrót ze stacji Świdnica Miasto godz.13.30

Ceny biletów :


1 osoba dorosła - 24 zł w obie strony

1 osoba dorosła - 14 zł w jedną stronę

Dzieci i młodzież ucząca się: wg opłat zawartych w Taryfie przewozowej Przewozów Regionalnych Sp. Z o.o.

 

 

Wypada być z 15 minut wcześniej, aby swobodnie pofotografować, zajrzeć tu i tam, może wejść do parowozu

 

Piękny widok, i muzyka dla uszu, czego zdjęcie z pewnością nie odda

 

Skomplikowana mechanika

 

Logo muzeum

 

Oznaczenia parowozu

 

Miejsce ciężkiej pracy maszynisty, wrota piekła zamknięte

 

Wrota do tendra

 

Niby prosta maszyna parowa

 

Palenisko

 

Widok przez okienko maszynisty

 

Jeszcze raz kocioł

 

Otwarte palenisko naprawdę wydaje się wrotami do piekła

 

Widoki od strony pomocnika maszynisty

 

Taborecik i śniadanko pomocnika

 

Tabliczka

 

Tabliczka

 

Zegary, zawory... Skomplikowane to wszystko

 

Wnętrze kabiny maszynisty

 

Tabliczka producenta parowozu TKt48/18

 

Wiele urządzeń wokół parowozu jest dla laika kompletnie niewiadomych

 

Wiele urządzeń wokół parowozu jest dla laika kompletnie niewiadomych

 

Czy maszyna może być piękna?

 

Lakomotywy zdecydowanie mają w sobie to coś

 

Zabytkowe wagony

 

Zabytkowe wagony

 

Tabliczka producenta wagonów

 

Pani konduktor

 

Wnętrze wagonu

 

Pociąg wystartował

 

Tutaj niestety nie wolno stać podczas jazdy pociągu

 

Wnętrze wagonu

 

Wnętrze wagonu. Nie było pusto, wykorzystałem moment gdy ludzie przeszli oglądać coś przez okna po przeciwnej stronie ;)

 

Do Świdnicy niedaleko

 

Wnętrze wagonu

 

Wystawiając głowę lub rękę trzeba uważać, niektóre gałęzie dotykają przejeżdżającego pociągu

 

Jeden z wielu przejazdów niestrzeżonych na tej trasie

 

Pomost pomiędzy wagonami

 

"Patrzeć, jak wszystko zostaje w tyle..." Wiadukt niedaleko Nowic


 

Wiadukt w Bolesławicach Świdnickich


 

Bolesławice Świdnickie


 

Ludzie w poszukiwaniu atrakcji biegali z jednej strony na drugą, ja oczywiście też ;)

 

Tutaj też należało zajrzeć, pełne retro

 

W każdym wagonie, z luzem usiąść może 24 dorosłe osoby

 

Świdnica już tuż, tuż

 

Zadyma, to część atrakcji związanej z przejażdżką


 

Nowy wiadukt - obwodnica Świdnica - Wrocław

 

I już w Świdnicy

 

Troszkę okienka brudne

 

Złamany most

 

W tle wieża katedry

 

Widok z wiaduktu nad ulicą Esperantystów w stronę Osiedla Młodych

 

Za chwilę będziemy w Parku Sikorskiego

 

Park

 

Budynki ulicy Komunardów

 

Przejazd kolejowy przy ulicy Komunardów

 

Teren stacji Świdnica Miasto

 

Dojeżdżamy do dworca

 

Tutaj skład musi wykonać kilka manewrów aby "obrócić" się do drogi powrotnej

 

Wyjazd poza przejazd kolejowy na ulicy Wałbrzyskiej w celu zmiany toru

 

Podobny manewr musi wykonać lokomotywa, tyle, że w stronę przejazdu kolejowego przy ulicy Komunardów

 

Zabytkowy skład w Świdnicy

 

Zabytkowy skład w Świdnicy

 

Zabytkowy skład w Świdnicy

 

Piękny widok

 

Zabytkowy skład w Świdnicy

 

Sporo ludzi fotografowało całe zajście

 

Jeszcze nie tak dawno taki widok był tu powszedni

 

Maszynista - Pan Jerzy Gryzgot - wykonywał ciężką pracę w tym upale

 

Znowu trzeba jechać

 

Lokomotywa musi przejechać na czoło składu

 

Zabytkowy wagon

 

Na stacji Świdnica Miasto wciąż trwają prace remontowe

 

Manewrująca lokomotywa

 

Manewrująca lokomotywa

 

Manewrująca lokomotywa

 

Manewrująca lokomotywa

 

Manewrująca lokomotywa

 

Manewrująca lokomotywa

 

Manewrująca lokomotywa

 

Trzeba połączyć lokomotywę z wagonami

 

Bezpieczeństwo ponad wszystko - kontrola także musi być

 

Załoga pociągu składa się z wyjątkowo sympatycznych ludzi

 

Tutaj pożegnałem "GRYFA" i udałem się na zwiedzanie Świdnicy, a ściślej Śidnickiej Giełdy Staroci, Numizmatów i Osobliwości.

 

O 13-tej już wyczekiwałem na dworcu świdnickim na przyjazd "FRYDERYKA", którym miałem wrócić do domu.

 

Gwizdy Fryderyka słyszalne były już od Zawiszowa

 

Teraz cała procedura manewrowa powtórzy się, ale mimo, że widzę to po raz wtóry, wciąż jest to ciekawe

 





 


 

Cały skład zmieni tor...


 

Ups, ulało się ;)

 

Odczepić





 

W międzyczasie sprzedaż i kasowanie pamiątkowych biletów


 

Ponownie manewry lokomotywy w celu przejechania na czoło pociągu






 

Zaczepić

 

Dobrze zaczepić

 

Wszystko dokładnie sprawdzić


 



 

Hamulce zwolnić










 

Wsiadać





 

I odjazd do Jaworzyny Śląskiej



 

Fakt, w wielu miejscach można dostać gałęzią w twarz



 

Przejście na Zawiszowie

 

Złamany most - pisaliśmy o nim TUTAJ




 

Bagieniec (widać wieżę pałacu), oraz wierzbniańskie szańce na wzgórzu w tle

 

Tomkowa

 

Na zdrowie! Jak widać, nastroje przednie ;)

 

Bolesławice Świdnickie

 

Bolesławice Świdnickie


 

Skasowany (dziurka) bilet kartonikowy (pamiątkowy) z podróży zabytkowym składem

 

Skasowany (dziurka) bilet kartonikowy (pamiątkowy) z podróży zabytkowym składem

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum

 

Skansen w Jaworzynie Śląskiej - teren muzeum



 

Witaj ponownie stacjo Jaworzyna Śląska

 

 

Serdecznie polecamy tę przygodę, lub wspomnienie dawnych lat...

 


Podróżował, fotografował i przygotował : Matthias