Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Wyjątkowym zabytkiem na skalę Polski jest jedyny zachowany i udostępniony do zwiedzania parowy holownik rzeczny we Wrocławiu. W roku 1946 powstał traktat handlowy na podstawie którego min. przeznaczono pieniądze na budowę rzecznych holowników do pracy na Odrze. Między rokiem 1947 a 1949 wybudowano 9 holowników o mocy 500 KM i 13 o mocy 250 KM. "Nadbór" był jednym z serii 250 konnych holowników do obsługi barek na Odrze skanalizowanej.

Pozostałe jednostki bliźniacze to "Światopełk" , "Bożydar", "Bożymir", "Mestwin", "Mściwoj", "Radosław", "Ścibor", "Zbyszko", "Sędziwój", "Bronisz", "Chwalisław", "Jurand".

Pływał pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem (oraz Gliwicami), a Wrocławiem. Po zakończeniu regularnej żeglugi służył jako "kocioł parowy " w Bazie Remontowej, następnie w Czechach na placu budowy. Próba uczynienia z holownika lodołamacza w 1982 roku nie powiodła się. W 1998 r. BSiDZT i ODRATRANS S.A., przy wsparciu Fundacji Otwartego Muzeum Techniki (www.fomt.pl), rozpoczęły prace remontowe w celu uratowania zabytku.

Obecnie holownik należy do Otwartego Muzeum Techniki, które jest projektem prof. S. Januszewskiego, promowanym przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki. Oprócz holownika "Nadbór" możemy podziwiać obok barkę "Irena" z 1936 roku,oraz dźwig pływający "Wróblin" wybudowany w latach 1938-1939.

Wspaniały opis pracy na "holendrach" odrzańskich możemy spotkać u Ziemowita Sokołowskiego w artykule "Praca na dawnych parowcach" który gorąco polecam do przeczytania tutaj. Opis dnia pracy palaczy na holownikach odrzańskich, wraz z branżowym nazewnictwem, wspaniale oddaje klimat ciężkiej pracy na Odrze tamtych lat....polecam gorąco:)

 

Zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji z wizyty na holowniku "Nadbor"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Opracował: Christophorus

źródła: własne, wikipedia,