Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Świdnica : niem. Schweidnitz

gmina : Świdnica

powiat : świdnicki

województwo : dolnośląskie

(50.838476, 16.513124)


Tak szczerze, gdy wjechaliśmy tam w 2013 roku, kompletnie nie mieliśmy pojęcia co tam zastaliśmy. W bardzo ogólnikowym materiale z tamtego okresu (który możesz zobaczyć TUTAJ), wynika jedynie, że jest w Świdnicy parowozownia wachlarzowa i przy niej oczywiście obrotnica. Żadnych szczegółów odnośnie daty powstania, zamknięcia, sposobu użytkowania, ilości i rodzaju taboru... Owszem, napisaliśmy wtedy prośbę "jeżeli ktoś posiada informacje o tej parowozowni, bardzo prosimy o kontakt z nami"... Nikt się nie zgłosił, bo dziś zainteresowani niewiele wiedzą, a wiedzący, prawdopodobnie nigdy nie nauczyli się posługiwania Internetem. Na dziś więc, poza krążącymi w sieci kilkoma zdaniami, że parowozownia w Świdnicy powstała w latach 20-stych XX wieku przy okazji rozbudowy stacji Świdnica Dolne Miasto, że hala wachlarzowa ma 10 stanowisk oraz małą obrotnicę, co możemy stwierdzić naocznie. No, nowe światełko to zwrócenie uwagi na stacjonujący tam tabor : "tendrzaki serii BR91(chyba), BR64 i może inne" i informacje, że po wojnie parowozownia miała istnieć do połowy lat 50-ych, później na bazie lokomotywowni powstała Wagonownia Świdnica (naprawiała wagony pomocnicze, techniczne i specjalnego przeznaczenia). Wagonownie zlikwidowano pod koniec lat 80-tych (chyba). To wszystko.

Metodą skojarzeń i przebłysków pamięci, przypomniałem sobie (chwilę mi to zajęło), że obrotnica przy tzw. małej parowozowni w Jaworzynie Śląskiej, jest bardzo podobna do tej w Świdnicy. Dla przypomnienia, obrotnicę w Jaworzynie Śląskiej zbudowaną 119 lat temu, kolej przeznaczyła na złomowanie. Dzięki ludziom dobrej woli została uratowana (szczegóły z akcji "odgruzowywania" jej z końca 2015 roku, w której uczestniczyliśmy - TUTAJ), czeka na odświeżenie i ponowne uruchomienie. Jak się okazuje, w Świdnicy kolej także ma plany sprzedaży terenu parowozowni, i niemal pewne jest, że wstępnie przeznaczy obrotnicę do złomowania. Czy i tam znajdzie się ktoś, kto dostrzeże potencjał tego miejsca i uratuje je? Jeśli ruszy linia 285 Wrocław - Jedlina Zdrój, stacja Świdnica Przedmieście będzie jednym z ważniejszych punktów tej trasy. W środowisku kolejowym mówi się o Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, które po odkupieniu od kolei parowozowni wachlarzowej w Dzierżoniowie (materiał o tym TUTAJ), aspiruje by posiadać i tę w Świdnicy. W tej sprawie znalazłem na stronie www.daminfo.pl taką oto informację :

"We czwartek, 17 lipca (2014) prezydent Świdnicy Wojciech Murdzek wspólnie z Jarosławem Batorem – dyrektorem zarządzającym ds. nieruchomości Polskich Kolei Państwowych S.A. oraz Piotrem Gerberem – dyrektorem Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku uroczyście podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy rewitalizacji dworca kolejowego Świdnica Przedmieście. W efekcie na terenie starej wagonowni o powierzchni około 1,3 hektara, należących do PKP S.A., powstanie w Świdnicy filia Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa. Ma ona przyciągnąć turystów, a także stać się punktem spotkań i aktywizacji świdniczan oraz miejscem świadczącym o historii komunikacji w województwie dolnośląskim i ośrodkiem pracy naukowej. Ważnym elementem podpisanego listu są również plany dotyczące rewitalizacji przez miasto (po przejęciu od PKP S.A.) samego dworca Świdnica Przedmieście przy współpracy z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa Śląsku."


Oby tak się stało. Ciekawe jednak, czy po wyborach w 2015 roku, kiedy przyszło nowe, stare intencje zostaną utrzymane w mocy? Czas pokaże... Tymczasem obejrzyjmy to miejsce jeszcze raz, baczniejszą uwagę zwracając na obrotnicę, w kontekście porównania do tej w Jaworzynie Śląskiej.


Obrotnica, nie znalazłem tabliczki producenta, ale wygląda na identyczną z tą w Jaworzynie Śląskiej - czy też ma 119 lat? Na szynach obrotnicy widnieje data 1929 (na tych w Jaworzynie 1920), więc niekoniecznie musi to coś znaczyć


Wagonownia stacji PKP Świdnica Przedmieście - obrotnica w użyciu na zdjęciu Władysława Orłowskiego z kolekcji Agnieszki Orłowskiej-Raj. Rok 1966.

(źródło : www.mojemiasto.swidnica.pl)


Dla przypomnienia, jedyny dojazd na teren dawnej parowozowni w Świdnicy możliwy jest od ul. Okrężnej (foto : GoogleMap)

parowozownia


Dla porównania, niemal identyczna obrotnica w Jaworzynie Śląskiej przy małej parowozowni (nie jest własnością Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej)

jaworzyna_obrotnica


Widok ogólny, biały budynek został dobudowany na pewno po 1966 roku, bo na powyższym zdjęciu jeszcze go nie ma


Widok ogólny


Widok ogólny


Widok ogólny


Detale świdnickiej obrotnicy - blokada. Gdy obrotnica ustawiona jest na właściwy tor, przed zjazdem lub wjazdem, dla bezpieczeństwa należało ją zablokować


Sztaba wsuwała się w takie oto otwory znajdujące się po obwodzie


Widoczna po prawej tuleja, to gniazdo w które wsuwano dyszel i siłą ludzkich mięśni obracano obrotnicę nawet z obciążeniem



UWAGA!



Tutaj jest znacznie czyściej niż w Jaworzynie Śląskiej (PORÓWNAJ)


Dno obrotnicy świdnickiej jest wybetonowane, w Jaworzynie wyłożone cegłą


Taka sama listwa zębata i tor jezdny okrągły


Widok na zarośnięta i zanieczyszczoną nieckę obrotnicy


Widok ogólny


Torowisko obrotnicy


Kabina obrotniczego, niestety wnętrze jest zagracone i poza identyczną jak w Jaworzynie Śląskiej dźwignią, nie stwierdzam obecności żadnego silnika, a z informacji którą uzyskałem od pracownika Wagonowni Świdnica, do obrotnicy zamontowany był silnik.








Jeszcze małe sprostowanie odnośnie naszej pierwszej publikacji na temat tej parowozowni, otóż wtedy napisaliśmy, że torowiska pomiędzy parowozownią a obrotnicą są zdemontowane. To nie jest prawda. Są zasypane, aby mogły swobodnie jeździć po nich auta. Aby to dojrzeć, należało się tylko dokładniej przyjrzeć.


Elementy blokady


Kabina


Chwilę nie była ruszana...




Wspomniana dźwignia, poza tym mnóstwo gratów






Naprawdę solidna konstrukcja








W tle budynki ul. Okrężnej











Parowozownia 10-cio stanowiskowa













Tor w kierunku Pszenna i dalej Wrocławia



Widok w kierunku nastawni ŚP1 i dalej stacji Świdnica Przedmieście



Tuż przy parowozowni stoi remiza Kolejowej Straży Pożarnej


Droga prowadząca z ul. Okrężnej do parowozowni


Kiedyś był tu szlaban


I zwrotnica


Widok ogólny na dawną parowozownię i Wagonownię Świdnica



 

Znalezione na www.kolej.o-to.pl zdjęcie z lat 80-tych? (foto : Adam Pacześniak)



Nie ustajemy w prośbach odnośnie wszelkich informacji i zdjęć powyższej parowozowni. Jeśli posiadasz takowe, i zechcesz się z nami tym podzielić, zarówno my jak i nasi czytelnicy będą wdzięczni. Kontakt z nami możliwy jest np. za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie.



Fotografował i przygotował : Matthias