To właśnie dziś, w niedzielę 12 czerwca 2022 roku o godzinie 6.12 ze stacji Świdnica Miasto, odjechał pierwszy rozkładowy pociąg pasażerski do Wrocławia Głównego przez Sobótkę. Linia ta dla ruchu kolejowego była zamknięta 22 lata.
"W dniu 23 Czerwca 2000 roku Wrocław został pozbawiony połączenia z Jaworzyną Śląską przez Kobierzyce, które było jedyną niezelektryfikowaną linią dochodzącą do stolicy Dolnego Śląska. Ostatnim pociągiem z lokomotywą spalinową (SP32-148) był pociąg nr 825 relacji Wrocław — Kobierzyce — Świdnica — Jaworzyna Śl.W ostatnią jazdę udało się tradycyjnie kilkunastu miłośników kolei, tworząc ostatnie zdjęcia dokumentujące ruch planowy na tej linii. W Kobierzycach była mijanka z pociągiem nr 824 relacji Jaworzna Śl. — Świdnica — Wrocław, który był pociągiem definitywnie kończącym planowy, pasażerski ruch na tej linii. On jako ostatni pojawił się we Wrocławiu." ww.serwis.kolejowy.net
Nie mogło nas tam zabraknąć. Uruchomienie całej linii, kiedykolwiek to nastąpi, będzie kolejnym powodem do miłej przejażdżki pociągiem...
Bilet internetowy na dzień 22.06.2022, na pierwszy po 22 latach przrwy pociąg relacji Świdnica Miasto - Wrocław Główny przez Sobótkę, odjazd 6.12, planowy przyjazd do Wrocławia 7.22. Pociąg powrotny a jednocześnie pierwszy na trasie Wrocław Główny - Świdnica Miasto przez Sobótkę, odjazd 7.33, planowy przyjazd do Świdnicy 8.34. Na pokładzie tego drugiego pociągu niespodzianka od pracowników Kolei Dolnośląskich - bilety kolekcjonerskie...
Świdnica, 12.06.2022, godz. 6.04, jeszcze 8 minut do odjazdu pierwszego pociągu rozkładowego ze stacji Świdnica Miasto przez Sobótkę do Wrocławia Głównego
Stacje pośrednie za www.rozkład-pkp.pl, Pociąg Kolei Dolnośląskich 60253
Pociąg czeka na sygnał odjazdu na stacji Świdnica MIasto. Zestaw to nowatorski Hybrydowy Zespół Trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh, jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej jak to ma miejsce na linii 285
Stacja Świdnica Miasto
Stacja Świdnica Miasto
Stacja Świdnica Miasto
Pociąg jechał z Jawora przez Strzegom do Świdnicy Miasto i dalej przez Sobótkę do Wrocławia Głównego
Stacja - Świdnica Przedmieście
Wnętrze Hybrydowego Zespołu Trakcyjnego IMPULS 2 typu 36WEh
Wnętrze Hybrydowego Zespołu Trakcyjnego IMPULS 2 typu 36WEh
Elewatory pomiędzy stacjami Świdnica Przedmieście i Pszenno
Dawno kierowcy nie musieli tu oczekiwać na podniesienie rogatek, teraz będzie to częsty widok
Stacja Pszenno
Jak widać, nowy przebieg linii różni się nieco od starego. Odsunięto tory od budynku dawnej stacji na kilkadziesiąt metrów
Widok na Cukrownię Świdnica w Pszennie na trasie pomiedzy stacjami Pszenno i Marcinowice
Stacja Marcinowice Świdnickie
Trwa remont dawnego budyku stacyjnego
Widok na Ślężę pomiędzy stacjami Marcinowice i Szczepanów
Stacja Szczepanów
Ślęża wciąż przykuwa wzrok
Stacja Sobótka Zachodnia
Wieżyca i Ślęża po drodze do stacji Sobótka
Stacja Sobótka
Okolice Rogowa Sobóckiego
Stacja Rogów Sobócki
Co chwilę można było zobaczyć kogoś zdumionego widokiem pasażerskiego pociągu na tej linii
Tutaj zaś wyposażony w profesjonalny sprzęt MIKOL w szczerym polu niedaleko Pustkowa Żurawskiego
Stacja Pustków Żurawski
Stacja Wierzbice
Stacja Kobierzyce
Stacja Domasław
Kolejny przypadkowy świadek pierwszego przejazdu
Stacja Bielany Wrocławskie
Stacja Wrocław Partynice
Stacja Wrocław Wojszyce
Lokomotywownia Wrocław, dawno od tej strony na główny nie wjeżdżałem
Stacja Wrocław Główny
Pociąg ze Świdnicy zatrzymał się na peronie 3 i jechał dalej w innym kierunku.
Na pociąg powrotny trzeba było przejść na peron 4
Stacje pośrednie za www.rozkład-pkp.pl, Pociąg Kolei Dolnośląskich 60111 RADUNIA. Powroty pociąg był przyspieszony, dlatego ilość stacji mocno ograniczona
Z powrotem doŚwidnicy znowu wiezie nas nowatorski zestaw Hybrydowy Zespół Trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh, jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej jak to ma miejsce na linii 285. W przeciwieństwie do niemal pustego pociągu ze Świdnicy, teraz wypełnione są niemal wszystkie miejsca. Na pokładzie jest też telewizja i przedstawiciele Kolei Dolnośląskich
Sobótka - tu wysiadło co najmniej połowę pasażeró (jeśli nie więcej), po plecakach i ubiorach sądząc poszli na Ślężę.
Młody miłośnik kolei
Stacja Świdnica Miasto
Pozostali dojechali do Świdnicy - pociąg kończy bieg
Miłośnicy kolei fotografują i prowadzą rozmowy z drużyną i przedstawicielami Kolei Dolnośląskich
Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich w tym kolega ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej Łukasz Romaniecki (pierwszy z lewej), oraz drużyna składu - maszynista i kierowniczka pociągu
Stacja Świdnica Miasto
Na stopa!? Nie, to wciąż rozmowy miłośników kolei z maszynistą hybrydowego Impulsa
Ponowny odjazd do Wrocławia 9.09
Wciąż czekamy na połączenie kolejowe Świdnicy z Jedliną...
Podróżował i przygotował : Matthias