Brzeg : niem. Brieg
powiat : brzeski
województwo : opolskie
współrzędne geograficzne : 50°51'49.3"N 17°27'59.8"E
Położone tuż nad Odrą, na skraju Równiny Grodkowskiej miasto Brzeg, leży dziś w województwie opolskim, ale niewątpliwie historycznie przynależy ono do Dolnego Śląska. Nas ściągnął tutaj właśnie Zamek Piastów Śląskich zwany ze względu na podobieństwa architektoniczne Śląskim Wawelem, lecz jak to w naszym zwyczaju leży, przy okazji zwiedzimy stare miasto, co będzie tematem oddzielnej fotorelacji...
Zamek i Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu - widok od parkingu przy ul.Oławskiej
Mapa Google - stare miasto Brzeg, tuż nad brzegiem Odry, oraz zaznaczony czerwonym kółkiem Zamek Piastów Śląskich
Zamek Piastów Śląskich zwany Śląskim Wawelem...
Historia Zamku :
XIII–XV w.
Pierwsze informacje o istnieniu zamku pochodzą z 1235 r. Wówczas miał tu swoją siedzibę namiestnik książęcy. Zamek stanowił także miejsce postojowe w czasie podróży dla książąt wrocławskich. Około 1300 roku wzniesiona została kwadratowa, ceglana wieża, nazwana później Wieżą Lwów, gdyż na jej zwieńczeniu znajdowały się kamienne lwy. Dolna część wieży zachowała się do dziś, jako najstarsza część zamku.
W 1311 r. wyodrębniło się Księstwo Brzeskie i wówczas zamek stał się siedzibą książąt brzeskich. W latach 1360–1370 książę Ludwik I brzeski dokonał przebudowy zamku. Do dziś zachowały się ówczesne fragmenty muru. Podczas tej rozbudowy w latach 1368–1369 obok zamku wzniesiono gotycką kaplicę św. Jadwigi, która stała się kolegiatą, oraz nowy budynek mieszkalny.
XVI w.
W połowie XVI w. książę Jerzy II z żoną Barbarą z Hohenzollernów dokonali przebudowy obiektu na styl renesansowy, wzorując się na Zamku Królewskim na Wawelu. Z tej racji zamek jest określany mianem Śląskiego Wawelu. W latach 1541–1544 wzniesiono południowe skrzydło, a między 1544 a 1547 r. powstało skrzydło wschodnie. 17 października 1547 r. zmarł książę Fryderyk II, a nadzór na pracami budowlanymi przejął jego syn Jerzy II.
W latach 1554–1560 wzniesiono reprezentacyjny budynek bramy wjazdowej. Składa się ona z trzech kondygnacji. Dolna ma motyw antycznego łuku triumfalnego. Ponad łukiem fundator umieścił posągi swój i żony w rzeczywistych wymiarach oraz herby rodowe trzymane przez pary giermków. Książę zlecił także umieszczenie nad oknami pierwszego piętra dwóch rzędów popiersi swoich przodków.
Dziedziniec zamku ozdabia wewnętrzny portal bramy wjazdowej i dwupiętrowe renesansowe krużganki. Zamek miał bogato wyposażone wnętrza. Jerzy II zamówił we Flandrii arrasy o łącznej długości 300 łokci (170 m). Wyposażenie sal nie dotrwało do naszych czasów.
Kolegiatę została w tym czasie przekształcona w mauzoleum książąt śląskich.
Przebudową zamku zajmowali się włoscy architekci Jakub i Franciszek Parr. Ich kontynuatorami byli Bernard i Piotr Niuronowie, którzy pod koniec wieku ufortyfikowali rezydencję. Prace budowlane trwały do 1560 r., a wykończenia do 1582 r.
XVII–XIX w.
W 1675 r. na zamku zmarł ostatni potomek z linii Piastów śląskich, Jerzy Wilhelm i rezydencja zaczęła podupadać. Opuszczony zamek uległ niewielkim zniszczeniom w czasie ostrzału miasta przez króla pruskiego, Fryderyka II w 1741 r. Następnie zamek pełnił funkcję karczmy, koszar, magazynu.
Od XX w.
W 1922 r. usunięto z zamku magazyny i przeprowadzono drobne konserwacje: zabezpieczono Bramę Wjazdową. W 1924 r. założono tu Muzeum Miejskie. W 1945 r. budowla została ponownie uszkodzona. W 1952 r. otwarto tu obecne muzeum. W latach 1966–1990 budowlę odbudowano na wzór stanu z XVI w. Odnowiono Bramę Wjazdową, krużganki i kilka sal.
Zamek posiadał status zabytku klasy 0 (nomenklatura ta obecnie nie jest już stosowana). Obecnie znajduje się tu Muzeum Piastów Śląskich. Wewnątrz zgromadzone są zabytki związane z historią miasta i ziemi brzeskiej oraz Piastów śląskich. W 2013 roku w plebiscycie na 7 nowych cudów Polski organizowanym przez National Geographic zamek zajął 7 miejsce...
za pl.wikipedia.org
Kościół Rzymskokatolicki pw. Podwyższenia Krzyża Świętego tuż przy zamku
Bogato zdobiona brama główna zamku, porównywana wartością architektoniczną do kaplicy zygmuntowskiej na Wawelu.
Brama prowadząca do dziedzińca Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Kasa biletowa i jednocześnie sklepik z pamiątkami
Godziny otwarcia Muzeum dla zwiedzających
Wtorek – niedziela : 10.00 – 17.00 (ost. wejście o godz. 16.00, ost. wejście z przewodnikiem muzealnym o godz. 14.00)
Kasa biletowa Muzeum czynna od godz. 10.00 do godz.16.00
Prosimy o zgłaszanie zorganizowanych Grupy zorganizowane zainteresowane zwiedzaniem Muzeum z przewodnikiem proszone są o zgłaszanie telefonicznie (tel. 774163257 wew. 105; 774019105) lub mailowo : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.W zgłoszeniu należy wskazać datę, godzinę planowanej wizyty oraz liczbę osób tworzących grupę.
Aktualny cennik biletów wstępu do Muzeum : normalny 14 zł (zwiedzanie wszystkich wystaw), ulgowy 7 zł (zwiedzanie wszystkich wystaw), normalny 7 zł (zwiedzanie częściowe), ulgowy 5 zł (zwiedzanie częściowe), 5 zł (wystawy czasowe), 2 zł (lekcja muzealna)
Zawsze bądź na bieżąco : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
„Husaria – broń wschodnia” – wystawa z prywatnych kolekcji.
Prezentacja XVII-wiecznych militariów ma, jak twierdzą znawcy tematu, wymiar, jakiego nie powstydziłyby się muzea narodowe. Husaria była dumą oręża polskiego XVI i XVII wieku, wielokrotnie stawała się zwycięskim argumentem bitewnym, decydującym ciosem pancernym. Jej szarże przesądziły m.in. losy bitew pod Mohylewem, Kircholmem, Chocimiem czy wreszcie, na oczach całej Europy, pod Wiedniem. Formacja ta była wyłącznie polską specjalnością i zarazem świadectwem otwartości Rzeczpospolitej na cenne wpływy kulturowe płynące z zewnątrz, także z muzułmańskiego wschodu. Husaria była więc przez wieki symbolem militarnej potęgi Rzeczpospolitej Obojga Narodów, dumą Polaków – tych współczesnych i późniejszych wnuków. Wystawa prezentuje także militaria Turcji, Persji i Indii, ponieważ broń wschodnia była nierozerwalnie związana z kulturą oręża polskiego.
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Wystawa czasowa - "Husaria Broń Wschodnia"
Schodzimy do podziemi
Podziemia
Podziemia
Podziemia
Podziemia
Podziemia
Podziemia
Podziemia
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”, Na wystawie: sarkofagi Piastów z brzeskiej nekropolii piastowskiej, płyty nagrobne średniowiecznych Piastów śląskich oraz druki poświęcone pochówkom Piastów śląskich, zawierające m.in. kazania wygłoszone podczas uroczystości pogrzebowych. Eksponowane są m.in.: drzewo genealogiczne Regia Antiquissima Piastea Stupis Sceptra Polonia et Silesia… z 1722 r., kopie rzeźb pary książęcej z bramy zamkowej – Jerzego II i jego małżonki Barbary, wykonane w 1941 r. i szesnastowieczna rzeźba ulubionego psa ks. Jerzego II.
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Wystawa stała w podziemiach „Memoriae Piastorum Principum Silesiae”
Podziemia
Podziemia
Kontynuujemy zwiedzanie parteru po wyjściu z podziemi...
Parter - komnaty zamkowe
Parter - komnaty zamkowe
Parter - komnaty zamkowe
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”W oryginalnych renesansowych wnętrzach zamku zachowały się m.in. portale i fragmenty polichromii z XVI w., przedstawiające drzewo genealogiczne ks. Jerzego II i ks. Barbary oraz metryki kilkorga dzieci tej pary. Prezentowane są tu rekonstrukcje strojów i zbroi wybranych Piastów śląskich i brzeskich.
Część ekspozycji wypełniają zbiory archeologiczne oraz makieta Ryczyna – średniowiecznej osady obronnej, makieta XVII/XVIII-wiecznego miasta Brzegu i militaria.
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Wystawa stała na parterze „Paradne zbroje i ubiór Piastów śląskich XIII – XVII w.”
Chrzcielnica
Makieta Ryczyna – średniowiecznej osady obronnej
Makieta Ryczyna – średniowiecznej osady obronnej
Makieta XVII/XVIII-wiecznego miasta Brzegu i militaria
Makieta XVII/XVIII-wiecznego miasta Brzegu i militaria
Makieta XVII/XVIII-wiecznego miasta Brzegu i militaria
Makieta XVII/XVIII-wiecznego miasta Brzegu i militaria
Makieta mostu zwodzonego
Makieta XVII/XVIII-wiecznego miasta Brzegu i militaria
Widok na słynny dziedziniec
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
Wystawa stała „Malowane dzieje Polski”. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, kolekcji prywatnych oraz zasobów własnych Muzeum. Eksponowane są oryginalne dzieła Jana Styki: Polonia /Muzeum Narodowe we Wrocławiu/– obraz określany malowanym poematem narodowym, Grunwald (jeden ze szkiców; kolekcja prywatna) i Madonna Majowa /Muzeum Narodowe we Wrocławiu/ oraz Wojciecha Kossaka Odwrót Napoleona spod Moskwy /kolekcja prywatna/. Obok Tablicy polskich powstań narodowych prezentowane są dawne i współczesne monety, medale, medaliki i numizmaty kolekcjonerskie, odnoszące się do ważnych wydarzeń w dziejach naszego kraju i historii godła polskiego.
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski” - Jan Styka - Polonia
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski” - Jan Styka - Polonia
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski” - Jan Styka - Polonia
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski” - Jan Styka - Polonia
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski” - Jan Styka - Polonia
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
I piętro, wystawa stała „Malowane dzieje Polski”
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich”. Ekspozycja poświęcona Piastom śląskim, wypełniona drzewami genealogicznymi Piastów śląskich i ich wizerunkami oraz dokumentami, pieczęciami i bogatą kolekcją numizmatów (dawnych, wśród których występują rzadkie, niezwykle cenne egzemplarze i współczesnych). Ponadto obejrzeć można kolekcję mebli, głównie renesansowych i neorenesansowych /ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu/ oraz dopełniające wystawę repliki dwóch renesansowych pieców kaflowych.
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - „Z przeszłości i tradycji Piastów śląskich” (I piętro)
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego. Powstały w 1545 r. cykl dwunastu obrazów opowiadających historię Mojżesza, autorstwa włoskiego malarza Giovanniego Pinottiego.
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
I piętro
I piętro
I piętro
Wystawa stała - Obrazy Giovanniego Pinottiego (I piętro)
I tą samą drogą wracamy
I piętro...
I piętro...
I piętro...
I piętro...
I piętro...
Widok na dziedziniec i bogato zdobione słynne krużganki
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wystawa ukazuje główne tendencje artystyczne i kierunki rozwoju definiujące gotycką, renesansową i barokową sztukę śląską, prezentuje dzieła powstałe pod wpływem reformacji, humanizmu i kontrreformacji.
Eksponowaną kolekcję tworzą m. in.: piętnastowieczna, monumentalna GRUPA UKRZYŻOWANIA z kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu, nastawa ołtarzowa ze sceną POKŁONU TRZECH KRÓLI /pocz. XVI w./ z kościoła Najświętszej Marii Panny w Wojanowie, bogaty zbiór renesansowych /głównie wrocławskich/ epitafiów protestanckich, szesnastowieczne portrety, interesujące siedemnastowieczne rzeźby z cysterskiego zespołu klasztornego w Lubiążu oraz znaczące dzieła Michaela Leopolda Willmanna, najwybitniejszego malarza śląskiego baroku. Rzeźbę z I poł. XVIII w. reprezentują dzieła Thomasa Weissfelda, Johanna Christopha K?nigera i artystów tworzących pod wpływem praskim: Johanna Georga Urbanskiego, Johanna Jacoba Bauera.
Wystawa jest dopełnieniem galerii sztuki średniowiecznej i nowożytnej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Widok z okna na II piętrze na Ogród Zamkowy w tym labirynt
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stała wystawa (II piętro) Sztuka śląska XV-XVIII w. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Widok z II piętra na dziedziniec zamkowy
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Jeden z portali
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Ciekawy tzw. rzygacz
Jeden z portali wejściowych
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Przejścia między piętrami
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Jeden z portali
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Dziedziniec - widok na lapidarium zamkowe na murze
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Krużganki Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Lapidarium na murze
Dziedziniec z widokiem na krużganki
Wystawa stała „Blask lampy naftowej” - wejście z dziedzińca
Wystawa stała „Blask lampy naftowej”. Jest to prezentacja jednej z największych , wartościowej, prywatnej, polskiej kolekcji lamp naftowych.
Ekspozycję tworzy blisko 200 lamp naftowych powstałych w okresie od II poł. XIX w. – lat 30.XX w. głównie w wytwórniach austriackich, niemieckich, francuskich. W kolekcji reprezentowane są wyroby największych producentów: Rudolfa Ditmara, braci Gustawa i Ferdynanda Brunnerów, Wild & Wessel, Huggo Schneidera. Były to lampy o doskonałej konstrukcji i znakomitej formie artystycznej, bardzo dekoracyjne, wykonane przy użyciu wyrafinowanych technik zdobniczych. Interesująco ilustrowały inspiracje stylistyczne oraz estetykę epoki.
Wystawa stała „Blask lampy naftowej” - wejście z dziedzińca
Wystawa stała „Blask lampy naftowej” - wejście z dziedzińca
Wystawa stała „Blask lampy naftowej” - wejście z dziedzińca
Wystawa stała „Blask lampy naftowej” - wejście z dziedzińca
Wystawa stała „Blask lampy naftowej” - wejście z dziedzińca
Główna brama zamkowa
Bogate zdobienia
Widok z przejścia w kierunku dziedzińca
Zdobienia budynku bramnego
Budynek bramny
Budynek bramny Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Kaplica Świętej Jadwigi
Kościół św. Jadwigi zawdzięcza swoje powstanie największemu mecenasowi Brzegu doby średniowiecza - księciu Ludwikowi I. Zbudował on w roku 1360 kaplicę przyzamkową pod wezwaniem św. Jadwigi. Jednak już po 9-ciu latach rozpoczął przebudowę kaplicy w kościół przyzamkowy i oddał patronat nad nim kolegiacie (szkole), którą sam ufundował. Kościół spełnia nie tylko funkcje kościelne, Jest też miejscem kultu św. Jadwigi - patronki rodu Piastów i całego Śląska. Spełnia rolę dworskiej świątyni będąc miejscem książęcych uroczystości rodzinnych-ślubów, chrztów, intronizacji. Tutaj też składano zmarłych książąt i ich najbliższych. Książę Jerzy II przebudował kościół na mauzoleum dynastii. Spoczynek znalazło tu 43 członków Piastów linii brzesko - legnickiej , najdłużej żyjących potomków pierwszej dynastii panującej w Polsce. Kościół stał się największą nekropolią piastowską w Polsce.
Portal bramy wjazdowej
Portal bramy wjazdowej
Portal umieszczony na głównej bramie wjazdowej zamku zajmuje całą ścianę frontową dwupiętrowego budynku. W górnym rzędzie nad pierwszym piętrem znajdują się dwa rzędy rzeźb władców polskich oraz poniżej piastowskich książąt śląskich. Umieszczono je w trzech segmentach po cztery figury przy każdym dodając kartusz z zapisanym po łacinie imieniem osoby, którą przedstawia. W górnym, pierwszym rzędzie wyrzeźbiono popiersia 12 pierwszych władców państwa polskiego z następującymi podpisami[2]:
Pierwszy segment
1. Piasta - "Piast. Crusvicen. Polo. Monarcha circa annum Do. DCCCXL., a quo reges Poloniae. et Silesia. duces orti."[2]
2. Siemowita - "Semovitus Monarcha Polo. fortis regni dilatator."[2]
3. Lestka - "Lesko Mo`ar. (Monarcha) Justus, Liberalis et Togatus."[2]
4. Siemomysła - "Zemomislaus Mo`ar. (Monarcha) Polo. Sapiens, Togatus."[2]
Drugi segment
5. Mieszka I - "Mieslaus Mo` Polo. abjecta idolatria gentili per baptismum ecclesiae dei insertus. ann. DCCCCLXV."[2]
6. Bolesława I Chrobrego - "Boleslaus Chrabri. I Rex Pol. DCCCCXCIX."[2]
7. Mieszka II Lamberta - "Myeslaus Secundus, Rex Polon. Ann. D. MXXV."[2]
8. Kazimierza I Odnowiciela - "Casimir Monachus Rex Pol. Anno MXLI."[2]
Trzeci segment
9. Bolesława II Śmiałego - "Boleslaus altus primus dux Silesiae. dominus Vratislaviensis et Lignicensis, Ann. Dom. MCLIX."[2]
10. Władysława I Hermana - "Wladislaus Hermannus Monarcha Polo et virtute et pietate excellens anno Do. MLXXXII."[2]
11. Bolesława III Krzywoustego - "Boleslaus Curvus. Mo. Pol. fortissimus heros anno Do. MCII."[2]
12. Władysława II Wygnańca - "Wladislaus Mon. Pol. regno expulsus anno Do. MCXI."[2]
W drugim niższym rzędzie umieszczono popiersia książąt śląskich z następującymi łacińskimi napisami umieszczonymi w kartuszach:
Pierwszy segment
13. Henryka I Brodatego - "Henricus barbatus dux Silesiae Vratis. Lign. MCCI."[2]
14. Henryka II Pobożnego - "Henricus Vratislaviensis Ligni. 1238"[2]
15. Bolesława II Rogatki - "Boleslaus Lignicensis."[2]
16. Henryka V Brzuchatego - "Henricus Ligni. et Vratislavi."[2]
Drugi segment
17. Bolesława III Rozrzutnego - "Boleslaus dux Silesiae Ligni. et Bregen. Anno Domini MCCXCV."[2]
18. Ludwika I Brzeskiego - "Ludovicus dux Bregensis."[2]
19. Henryka VIII - "Henricus dux Bregensis."[2]
20. Henryka IX lubińskiego - "Henricus dux Lubensis."[2]
Trzeci segment
21. Ludwika II oławskiego - "Ludovicus dei gratia dux Silesiae dominus Lubensis et Caet.."[2]
22. Jana Lubińskiego - "Joanis Lubensis et Hainovi."[2]
23. Fryderyka I - "Fridericus Ligni. et Bregen."[2]
24. Fryderyka II - "Fredericus Ligni. et Bregen verae religionis instaurator et patrii ducatus auctor MDXLVII."[2]
Pokrycie takimi zdobieniami rzeźbiarskimi miało na celu głoszenie chwały dynastii Piastów i władców Brandenburgii, co podkreślały trzy herby na balustradzie: Rzeczypospolitej (zachowany w środku) oraz (niezachowane) habsburski i brandenburski.
Budynek bramny i Kaplica Świętej Jadwigi
Podróżował, fotografował i przygotował : Matthias
źródła : pl.wikipedia.org, zamek.brzeg.pl,