Wyszukaj na stronie

Nasz kanał Youtube

Piszą o NAS...

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Pogorzelica, Niechorze, Śliwin, Rewal, Trzęsacz

gmina : Rewal

powiat : gryficki

województwo : zachodniopomorskie


Nadmorska Kolej Wąskotorowa jest w ostatnich latach jedną z głównych atrakcji w gminie Rewal. Co rok odnotowuje się zdecydowany wzrost jej pasażerów. Trudno się dziwić, gdyż podstawowa trasa kolejki łączy jedne z najpopularniejszych miejscowości wypoczynkowych na zachodnim wybrzeżu : Trzęsacz - Rewal - Śliwin - Niechorze - Pogorzelicę. Tak naprawdę bazą kolejki jest zabytkowa parowozownia w Gryficach, ponad 20 km od morza. Codziennie rano skład wyrusza nad morze, a gdy dojedzie do ostatniej stacji w Pogorzelicy, resztę dnia kursuje tylko pomiędzy wspomnianymi nadmorskimi miejscowościami, aby ostatnim kursem wrócić do bazy w Gryficach. Całość trasy wygląda następująco :

Gryfice - Popiele - Rybokarty - Niedźwiedziska - Modlimowo - Paprotno - Karnice - Dreżewo - Trzęsacz - Rewal - Śliwin - Niechorze - Pogorzelica.

Taki rozkład jazdy nie sprzyja rozwojowi turystyki na całej trasie. Myśleliśmy o tym, żeby pojechać raniutko do Gryfic autem, wsiąść do wąskotorówki, pokonać niemal dwugodzinną trasę do Pogorzelicy, następnie wsiąść do autobusu PKS aby wrócić do Gryfic po auto... Można potem zwiedzić miasto (fotorelacja TUTAJ) i zobaczyć Wystawę Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej (fotorelacja TUTAJ). Na szczęście nie zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie. Dzieci wystarczająco wynudziły się na trasie Pogorzelica - Trzęsacz - Pogorzelica. Dodając do tego cenę biletu dla czteroosobowej rodziny w wysokości 60 zł - trochę skrzydełka opadają, ale czego się nie robi dla ratowania zabytków.

Zupełnie obiektywnie mogę powiedzieć, że uruchomienie całej trasy, remonty i budowa nowych dworców ich otoczenia, a czasem nawet trasy rowerowe czy spacerowe wzdłuż trasy robią wrażenie. Natomiast opisy typu "niebywałe przeżycie" czy "malownicza okolica" są grubo przesadzone. Poza kawałkiem jeziora, które widać pomiędzy Pogorzelicą a Niechorzem, oraz widokiem dominującej nad całą okolicą latarni morskiej w Niechorzu, no i kilkoma wiatrakami farm wiatrowych, na trasie nie ma nic ciekawego. Zresztą, zobaczcie i osądźcie wszystko sami. W jedna stronę robiłem zdjęcia z ostatniego wagonu, dzięki czemu mogłem śledzić obie strony torów, bo w wagonach, można powiedzieć, cały czas był tłok.


Pogorzelica - dworzec




Dworzec kolejki wąskotorowej w Pogorzelicy wciąż w remoncie


Jedzie pociąg z daleka...



Przekrój wagonów duży, od platform bez dachu, po nowoczesne przeszklone i towarowe dla rowerów czy wózków


Niestety lokomotywa spalinowa


Odjazd ze stacji Pogorzelica


Przy okazji - tuż przy dworcu w Pogorzelicy stoi stara łódź rybacka, robi wrażenie. Swoją drogą jest ich w okolicy sporo. Stoją na placach, rondach itp. miejscach



Troszkę historii. Najważniejsze daty dla kolejki (ze strony www.kolej.rewal.pl)

 


 

 

  • 18 lipca 1892 r. na mocy ustawy Parlamentu Pruskiego podjęto uchwałę o budowie pierwszych niepaństwowych linii kolei dojazdowych.
  • W 1895 r. rozpoczęto budowę pierwszej linii kolejowej, łączącej Gryfice (Geifenberg) z kąpieliskiem Niechorze (Horst)
  • 1 lipca 1896 została otwarta linia kolejowa, łącząca Gryfice - Niechorze. Wówczas kolej wąskotorowa poruszała się po szynach o standardowym rozstawie 750 mm.
  • W 1912 r., po przebudowie linii kolejowej poszerzono rozstaw szyn do 1000 mm, co znacznie usprawniło transport towarowy między Gryficami i miejscowościami nadmorskimi.
  • W 1913 r. przedłużono nadmorską linię kolei wąskotorowej na odcinku z Niechorza do Trzebiatowa, włączając do infrastruktury kolejne dworce w miejscowościach: Pogorzelica, Rogozina, Sadlno i Włodarka. Kolej wąskotorowa na trasie Gryfice - Niechorze - Trzebiatów kursowała regularnie aż do 1996 r.
  • 11 maja 1995 r. na mocy wpisu do Rejestru Zabytków Gryficka Kolej Dojazdowa wraz z infrastrukturą uznana została za obiekt zabytkowy.
  • W 1999 roku, w końcowym okresie działalności PKP, ze względu na zły stan mostu w Nowielicach nad rzeką Regą podjęto decyzję o ostatecznym zamknięciu odcinka linii z Trzebiatowa do Pogorzelicy.
  • 14 stycznia 2002 r. na mocy umowy, podpisanej w Warszawie z Dyrekcją Kolei Dojazdowych PKP i Ministrem Skarbu kolej wąskotorowa z infrastrukturą na trasie Gryfice-Trzebiatów została przejęta przez władze samorządowe gminy Rewal. Zgodnie z porozumieniem gminie Rewal przekazane zostały nieodpłatnie na własność mienie ruchome, tj. tabor kolejowy i wyposażenie warsztatów w Gryficach oraz oddane w użyczenie grunty kolejowe, a także infrastruktura i budynki służące do eksploatacji linii kolejowych.
  • 29 maja 2002 r. Gryficka Kolej Dojazdowa po raz pierwszy wyjechała w trasę już jako własność gminy Rewal. W pierwszym sezonie swej nowej działalności uruchomiono ogółem 98 pociągów i przewieziono łączne 36,5 tys. pasażerów.
  • W 2003 r. gmina Rewal otrzymała własną koncesję do świadczenia usług przewozów pasażerskich.
  • W 2004 r. na skutek zmiany ustawy i wprowadzonych obostrzeń w przepisach dotyczących transportu kolejowego wznowienie przewozów pasażerskich wymagało otrzymania specjalnej licencji. Spełniając wszystkie warunki dopuszczeń technicznych, rewalska wąskotorówka otrzymała taką licencję i została ponownie uruchomiona na linii Gryfice - Pogorzelica.
  • W 2004 r. ogłoszono przetarg na remont zabytkowego parowozu Px 48 użyczonego gminie Rewal przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Przetarg, ze względu na wpłynięcie tylko jednej oferty nie został rozstrzygnięty. W związku z tym generalny remont zabytku powierzono firmie Interlok (dawne ZNTK) z siedzibą w Pile.
  • W 2005 r. zabytkowa lokomotywa parowa Px 48, przewieziona została pociągiem do Piły i poddana generalnemu remontowi.
  • W lutym 2006 r., po ponad rocznej przerwie remontowej Px48 powrócił do gminy Rewal. Wyremontowano m.in. układ jezdny, kocioł oraz urządzenia pomiarowe. Łączny koszt naprawy wyniósł 140 tys. złotych.
  • 1 czerwca 2009 r. rewalską kolejką przejechał ówczesny Prezydent RP Lech Kaczyński, przebywający właśnie na polskim wybrzeżu. Prezydent podróżował wąskotorówką na trasie z Niechorza, gdzie na dworcu dokonał wpisu do księgi pamiątkowej, do Pogorzelicy, gdzie w OWS Sandra spotkał się na uroczystym obiedzie z przedstawicielami lokalnego biznesu.
  • W 2011 r. rozpoczęto remont odcinka linii Trzęsacz - Pogorzelica oraz zaplanowane inwestycje w ramach rewitalizacji Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej gminy Rewal.
  • We wrześniu 2013 r., po 3 latach przerwy, spowodowanej pracami remontowymi taboru i torowisk Nadmorska Kolej Wąskotorowa ponownie wróciła na trasę.
  • 1 maja 2014 r. - rozpoczęcie nowego sezonu przewozowego - wąskotorówka wyruszyła w trasę po raz pierwszy pod szyldem Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej Sp. z o.o.

 


Poprzednim kursem nie pojechaliśmy, bo był taki tłok, że przyjemność zamieniła by się w koszmar




Tym razem mamy miejsca w ostatnim wagonie, a ja korzystam z okazji i robię zdjęcia za pociągiem


Mijanka i ślepy tor, może w przyszłości będzie to nitka do Trzebiatowa?





Trasa spacerowo rowerowa wzdłuż toru







Kanał łączący niegdyś morze z Jeziorem Liwia Łuża. Dziś kanał kończy się w odległości ok 30 m od linii brzegu morza, resztę zasypano. Można powiedzieć, że jest to granica pomiędzy Pogorzelicą a Niechorzem


Spacerowicze filmują, fotografują i pozdrawiają podróżnych






Przez chwilę widać jezioro Liwia Łuża. Torowisko przebiega wzdłuż brzegu, ale w większości drzewa i zarośla uniemożliwiają obserwację jeziora.








Stacja Niechorze


Peron i wiata ładne



Ale dworzec... Konduktor powiedział, że konserwator zabytków zastanawia się nad podpisaniem decyzji, dzięki której będzie można przesunąć cały budynek o 5 m. Po co? Nie wiem. w każdym razie czeka na swój czas.


Ten nowoczesny budynek to remiza




Wszystkie przejazdy niestrzeżone




Niechorze Latarnia


Tutaj widać nowo wybudowany dworzec


Prezentuje się przyzwoicie




Malownicza okolica?





Tutaj przejazd przez główną trasę w regionie nr 102 Międzyzdroje - Kołobrzeg


Chwilę wzdłuż 102-ki


I znowu malownicze okolice




Stacja Śliwin. Widać jeden wzór budynków dworcowych, ale to dobrze, to jak wizytówka




Rewal


Dworzec stary, wyremontowany, wiata na peronach nowoczesna w/g jednego wzoru








Stacja Trzęsacz, tutaj "zawracamy"



Jedziemy z powrotem, teraz siedzimy w pierwszym wagonie







I znowu jesteśmy w Pogorzelicy


Znowu czeka sporo ludzi


Kolejny przejazd lokomotywy na przód pociągu


I kolejna partia żadnych przygód i niebywałych przeżyć pasażerów






Pożegnamy skład z innej strony







Za godzinę znowu będzie tu pełno ludzi.





Podróżował, fotografował i przygotował : Matthias